20. 2. 2015

první týden na raw food

Už v předchozích příspěvcích jsem psala, že studuji opravdu do hloubky fungování našeho těla a vliv potravin na něj. V tomto článku bych se s Vámi, mimo jiné, chtěla podělit i o postřehy z mého prvního týdne přechodu na Raw food. Čím víc se o tyto věci zajímám, tím jsem fascinovanějším jevem, který mi jako běžnému stravníkovi nikdy nedocházel.

Nejenže v obchodních řetězcích lidé často kupují potraviny pro zdraví naprosto nevhodné, plné škodlivých a nebezpečných látek, umělých cukrů, ale navíc, k tomu všemu, kupují potraviny pro naše tělo nepřínosné. Jsou to pouze věci chemickým procesem nahoněné tak, aby výdrž byla co nejvyšší a náklady co nejnižší. Samozřejmě s tím klesá i kvalita dané potraviny. Proč? Lidé samozřejmě nechtějí kupovat drahé jídlo...a co si budeme nalhávat, většině lidem je naprosto ukradené, jakou přidanou hodnotu to pro ně bude mít. Hlavně že je to levné, chutné a zaplácne to žaludek. No, kdyby tak věděli, že žaludek není to jediné, co to "zaplácne".


Po zahlcení mého mozku informacemi, co je a není pro naše tělo prospěšné, chtě nechtě, nejideálnější volbou pro mě je přejít na RAW stravu, o které jsem psala i v předchozím článku. Mé týdenní výročí od tohoto rozhodnutí mě popohnalo sepsat postřehy.

Pokud jste se rozhodli do toho jít se mnou a s ostatními čtenáři, veškeré informace na mém blogu berte prosím s rezervou. Berte je jen jako doporučení, vše dělejte hlavně podle sebe a poslouchejte své tělo. Myslím si, že přechod na čistě 100% RAW stravu bez výjimek, je pouze pro opravdu silné jedince, kteří mají pevnou víru v to, proč to dělají nebo lidi nemocné, kteří jsou k tomu svým chabým zdravím spíš donuceni či motivováni.

Další věc, na kterou bych ráda poukázala, je přístup k dětem v těchto různých alternativních směrech výživy. Pokud jste rodič a máte zájem převést na některý z extrémních stravovacích směrů celou rodinu, prosím, přečtete si řádky níže. Nikomu nic nenutím, nediktuji ani nenařizuji. Každý máme svou hlavu a své názory. Ale zkuste se nad tím, prosím, alespoň zamyslet.

- Myslete především na to, že jejich těla stále rostou a potřebují pestrou stravu.

- Není to jejich vlastní rozhodnutí se tímto směrem vydat. Je to Vaše rozhodnutí. A studie, které jsem procházela od nezaujatých lidí a doktorů, nepoukazují na to, že ten či onen styl stravy je správný nebo špatný. Většinou se všichni shodují na potravinách, které tělu nejsou prospěšné. Ti, kteří se stravují paleo nebo primal hlásají, že takto je to nejlepší, ti kteří jí RAW zase tvrdí, že jejich stravování je nej, všežravci zase kroutí hlavami a jsou přesvědčeni, že nejlépe se stravují oni. Proto je na každém, aby se sám, podle informací, které získá, rozhodl, co je pro něj nejlepší a čemu on sám věří. Vaše děti nemají takovou možnost, protože to Vy chodíte nakupovat a Vy rozhodujete, co se bude vařit.

Ze sociálního hlediska taky není dobré děti odlišovat a odtrhávat od skupin...chcete-li stáda...protože pokud je k těmto stylům budete vést striktně, nebudou s dětmi ve škole/školce chodit na obědy, nebudou chodit na oslavy narozenin kamarádů do Mekáče, nebudou jít v podstatě nic, co jí 99,9% ostatních dětí a zkuste si vzpomenou na svá dětská léta. Nikdo z nás nechtěl být mimo kolektiv, nikdo z nás nechtěl být za toho podivína, který má něco jinak než ostatní. Individuality se z nás stávají později, v mnohých případech kolem puberty. V nižším věku chceme zapadat. Být oblíbení a mít všechno, co mají druzí.

Nicméně! Rozhodně to neznamená, že své děti musíte cpát běžně dostupnými aspartamovými hnusy, knedlíky, omáčkami, těstovinami, bílým pečivem, rafinovanými cukry a nalévat je pasterizovaným mlékem. 

Toto jsou věci, kterým, pokud děti chcete mít zdravé (což jistě chcete), byste se měli velkým obloukem vyhnout. Tyto potraviny u dětí - a nejen u nich- způsobují nedostatky živin pro tělo, překyselení, zahlenění, záněty dutin, bolesti břicha, ekzémy, cukrovku, hyperaktivitu...aj.

Navíc, ani jedna z výše vyjmenovaných potravin tělu ABSOLUTNĚ nic nedodává. Nic. Zastánci mléka budou namítat, ale zkuste si prosím nejdřív vygooglit, co s mlékem dělá pasterizace a co ve skutečnosti obsahuje "mléko či jogurty za 3 koruny" které kupujete v supermarketu.


A já vím, o čem mluvím. Nejoblíbenější snídaní mých kluků byly kuličky s mlékem. Po nastudování těchto věcí šlo mléko doslova do hajzlu (pardón), protože hádejte, na co hoši nejvíc trpí. Áno, na záněty dutin a zahlenění.

Pokud mohu doporučit, potravinám výše se vyhýbejte a zbytek vybírejte jen a pouze věci vysoké kvality, vždyť to není tak těžké. Jen dražší a né tak pohodlné. Nestačí před sebou tlačit vozík a být myšlenkami jinde...musíte hold přemýšlet a rozmýšlet, kde a co koupit.

Což mě konečně přivádí k mým postřehům za týden číslo jedna.

1. V klasickém supermarketu moc potravin nekoupíme a když, tak rozhodně nejsou kvalitní. Uvedu příklad na datlích. V Albertu jsme je koupili v "akci" za 39,90Kč/200g. O den později jsme ve Zdravé Výživě koupili 200g za 14Kč!!! Ty z Alboše jsem chtěla použít do receptu na dezert, přičemž mi málem zničily mixér. Byly tak tvrdé, že si s nimi prostě neporadil. Když jsem je chtěla rozřezat nožem, málem jsem jej zlomila. Snad by pomohlo, kdybych je na pár hodin namočila. No nevím. Ty ze zdravé výživy byly měkoučké, mazlavé a sladké. Přesně tak, jak by to mělo být. A cenový rozdíl mezi nimi vesmírný. Navíc, obchody se k masu chovají jak k vlastním dětem. Když smrdí, tak je omyjou a přebalí.

2.
Nejsem ještě schopna se vzdát teplého jídla. Je to pro mě příliš těžké. Miluju rýži a brambory, jsem zvyklá je obědvat a když jsem celý den na syrové stravě, moje tělo si řve o něco teplého. :D
Jím tedy zatím teplé jídlo 1x denně. Většinou vegetariánské. Snad se mi časem podaří je omezit.

3. Trochu si připadám jako důchodce na tekuté stravě. Pořád něco mixuju a odšťavňuju a pak to piju (pokud je to pitelné), takže budu muset zařadit víc kousací stravy, jinak mi odejdou zuby z důvodu neupotřebení. :D


4. Raw food je teda hodně nákladná záležitost. Na 3/4 klasického hrnku mrkvové šťávy padnou 2 velké mrkve - to znamená pro 4 člennou rodinu 8 velkých mrkví, což je cca 1,5kg. Ořechy? Ty jsou drahé jako blázen a spotřeba hodně velká - hlavně na různé sladkosti, másla, mléka, dipy...apod.
Zelenina a ovoce se nakupuje opravdu ve velkém a byli jsme pro ni v obchodě už 3x za ten týden + nám přivezli dvě bedny přímo od farmářů. A sami víte, že to není zrovna levná záležitost. Jen na 1 sklenku pomerančové šťávy padne 5-6 menších pomerančů. A mohla bych pokračovat. Počítala jsem podle účtenek a průměrná útrata na týden je přes 3000Kč. Ono se to ale časem nejspíš vytříbí, až budeme vědět lépe co, kde a za kolik. Zatím se oťukáváme a zkoušíme. Máme doma i spoustu věcí, které jsme nakoupili s tím, že by mohli být dobré....no....nejsou :D, tak nám tady leží.

5. Moje tělo se začalo čistit.

6. Zatím (díkybohu) nepozoruji žádné úbytky na váze. To je věc, které se dost bojím. Při přechodu na raw stravu se lidé setkávají (přirozeně) s velkými váhovými úbytky a to já bych nechtěla. Před rokem a dvaceti kily bych to vítala, ale už teď jsem štíhlá pro mě tak akorát a opravdu bych nechtěla vypadat jak kostra obalená kůží. Jakmile tedy zaznamenám váhové úbytky, budu muset začít víc cvičit, abych to dohnala alespoň svalovou hmotou. Je však možné, že žádné nepřijdou vzhledem k tomu, že se poměrně hodně cpu raw kokinkama. :)

7. Bohužel jsem teď nemocná, takže necvičím, proto nedokážu říct, jestli mi energie stačí i při větší zátěži. O tom tedy více po delší době a až se uzdravím.