etsy etsy etsy etsy
etsy etsy etsy etsy etsy etsy

12. 10. 2014

trhání zubu moudrosti

Od malička nenávidím doktory. Z jehel, bolesti, krve a strachu omdlívám (ano, mám za sebou porod dvojčat :D paradox, že? :))


K zubaři však chodím celkem ráda, protože vím, že moje návštěva se skládá z poškrábání po zubech a konstatování, co tam vůbec s takovými hezkými zuby dělám. Naštěstí jsem zdědila zuby po babi a mám je opravdu pěkné a zdravé. Bohužel se mi malinko mají tendenci křivit, tak jsem jako malá nosila nasazovací rovnátka a když už byly rovné, bylo mi sděleno, že paráda, ale by byl problém, kdyby mi začaly růst osmičky, protože na ně mám malou pusu. Udělali mi tedy rentgen a usoudili, že mi osmičky růst nikdy nebudou. Je tomu asi 12 let. Nyní, v rané dospělosti, mi samozřejmě ty sviňuchy růst začaly, nehledě na slovo odborníka. A co se tedy stalo? Nečekaně...začaly mi křivit ostatní zuby. Takže verdikt jasný - musí ven.
Zubařka zhodnotila, že nejdřív půjdou ty problémovější - spodní - a objednala mě na prázdniny, ke svému manželovi - který prý má víc síly...uh?! Zmocnila se mě samozřejmě panická hrůza a po přečtení mnoha diskuzi jsem domluvený termín přesunula na září, protože kdybych umřela, chtěla jsem mít z prázdnin alespoň ještě hezké vzpomínky. Kolegové v práci mě utěšovali, že na trhání osmiček se neumírá, načež moje kolegyně na Seznamu vzápětí přečetla článek o mladíkovi, který po extrakci osmiček umřel...Pomoooooooc!

Když přišel den D, seděla jsem v čekárně hodinu, než si mě zavolala sestřička, snažila jsem se jim ještě trhání vymluvit, ale pan doktor byl poměrně drsný a moc se mnou diskutovat nechtěl. Ptala jsem se ho, co mi bude přesně dělat...jestli to bude řezat, sekat, páčit?! Říkal že neví a ať si otevřu pusu...šmarja....klepala jsem se jak ratlík a strachy pomalu začala omdlívat, načež mi na každou stranu pusy píchl dvě umrtvovací injekce a nechal mě 15 min ležet aby mi zapůsobily. Půlku tváře jsem už necítila, druhá půlka byla stále ve stavu, jako by oblbováky ani nedostala. Dobrá tedy, jdeme na první, zavřela jsem oči, doktor 3x pořádně zabral, udělalo to křup křup křup, cítila jsem šíííííílený tlak a zub byl venku. Ani mi to nešil a nechal mě tam dalších 15 min ležet se skousnutým tampónem, Druhá strana furt nic a zubař mi řekl, že má v čekárně lidi, že nemá čas mi umrtvovat druhou stranu a že mu tam omdlévám a že to necháme na příště. Říkala jsem mu, že už to chci mít za sebou, on, že tady na to nemá čas. No pak, po těch 20 min, jsem se chtěla už zvednout a jít, on mi vytáhl tampon a ptal se, jestli tedy vytrhneme i ten druhý (poté, co zhodnotil, že v čekárně je jeden člověk, což navíc byl můj manžel, který na mě čekal), to už jsem ale ze všeho byla tak rozrušená, že jsem odmítla, nechala si dát razítko na propustku do práce a šla. Byl to strašný zážitek. Bohužel mi v puse zůstaly ještě osmičky tři, takže jsem rozhodnutá jít je nechat vytáhnout všechny najedou, pod narkózou a rozhodně u jiného zubaře.


 Průběh léčení byl docela v pořádku, moc mě zub nebolel, protože jsem byla pod vlivem brufenů, ale zde jsou mé tipy, jak na rychlé uzdravení. Je hlavě důležité si nepoškodit krevní sraženinu, která pomáhá v hojení, takže:
  1. doporučuji si do rány nevrtat jazykem a nesnažit se krev "vycucávat"
  2. koupit si šalvěj a dělat od třetího dne výplachy (jemně poválet v puse, vyplivnout)
  3. nekouřit, nebo to velmi rapidně omezit.
  4. jíst nedrobivou - nejlépe tekutou - stravu, aby se Vám do rány nedostalo jídlo a neudělal se zánět
  5. první den a noc si nelehat, spát spíš v polosedě - myslím, že díky tomu jsem neměla vůbec otok
  6. ledovat (opatrně první hodiny, pusu necítíte, tak ať nemáte omrzliny)
  7. ze zkušeností ostatních i mé, je možné, že onemocníte (stres, ledování, rána...to vše oslabuje imunitu) - vyřeší to antibiotika, který Vám muže předepsat i Váš zubař - nejlépe asi Augmentin, je to prevence i proti zánětu v ráně.
  8. a hlavně - je potřeba dodržovat zvýšenou zubní hygienu - čistěte zuby po každém jídle, opatrně vyplachujte a čistěte zub i vedle rány
Pokud i Vás čeká trhání zubů, přeji hodně síly a šikovného, příjemného zubaře. A především hladký průběh spějící ke krásnému chrupu! :)